Ιράν 1979-1981: Επανάσταση και αντεπανάσταση

Το καθεστώς του Σάχη στηριζόταν οικονομικά στα έσοδα από το πετρέλαιο, που όλο και μεγάλωναν τις δεκαετίες του ’60 και του ’70.

Ταυ­τό­χρο­να το βα­σι­κό κέ­ντρο συσ­σώ­ρευ­σης  του κε­φα­λαί­ου ήταν το ίδιο το κρά­τος (το 60% των επεν­δύ­σε­ων) και όχι το ξένο κε­φά­λαιο, όπως εκτι­μού­σε η Αρι­στε­ρά της επο­χής… Όμως το κα­θε­στώς, παρά τους τε­ρά­στιους πό­ρους που διέ­θε­τε, ήταν ευά­λω­το. Η δια­φθο­ρά, η αυ­λι­κή σπα­τά­λη, οι στρα­τιω­τι­κοί εξο­πλι­σμοί κλπ απορ­ρο­φού­σαν το με­γα­λύ­τε­ρο κομ­μά­τι αυτών των προ­σό­δων. Ταυ­τό­χρο­να ήταν ένα κα­θε­στώς από­λυ­τα αυ­ταρ­χι­κό που στη­ρι­ζό­ταν μόνο στην απο­τε­λε­σμα­τι­κό­τη­τα της πο­λι­τι­κής αστυ­νο­μί­ας, της SAVAK.

Tην εποχή εκεί­νη σά­ρω­ναν τον κόσμο τα αντι­ι­μπε­ρια­λι­στι­κά κι­νή­μα­τα  (πό­λε­μος του Βιετ­νάμ, πό­λε­μος της Αλ­γε­ρί­ας κλπ). Σε αυτές τις συν­θή­κες απο­φά­σι­σε ο Σάχης και η αυλή του να πραγ­μα­το­ποι­ή­σουν μια με­γά­λη με­ταρ­ρυθ­μι­στι­κή προ­σπά­θεια για να απο­κτή­σει το κα­θε­στώς μια στα­θε­ρή κοι­νω­νι­κή και πο­λι­τι­κή βάση. Το σχέ­διο αυτό ονο­μά­στη­κε «Λευκή Επα­νά­στα­ση».

Οι κύ­ριοι μο­χλοί της «Λευ­κής Επα­νά­στα­σης» ήταν ένα πρό­γραμ­μα με­γά­λων βιο­μη­χα­νι­κών επεν­δύ­σε­ων, επέ­κτα­ση μιας μορ­φω­μέ­νης κρα­τι­κής γρα­φειο­κρα­τί­ας και προ­ώ­θη­ση του κα­πι­τα­λι­σμού στη γε­ωρ­γία. Το άμεσο απο­τέ­λε­σμα αυτής της πο­λι­τι­κής ήταν μια εκρη­κτι­κή οι­κο­νο­μι­κή και μορ­φω­τι­κή ανά­πτυ­ξη της χώρας.

Αλλά αυτά τα μέτρα προ­κά­λε­σαν ταυ­τό­χρο­να με­γά­λες τα­ξι­κές ανα­κα­τα­τά­ξεις στην ύπαι­θρο και στις πό­λεις και απέ­τυ­χαν να στα­θε­ρο­ποι­ή­σουν κοι­νω­νι­κά τη μο­ναρ­χία. Αντί­θε­τα απο­δεί­χτη­καν μοι­ραία. Εκα­τομ­μύ­ρια φτω­χοί και ακτή­μο­νες αγρό­τες με­τα­νά­στευ­σαν στις πό­λεις ψά­χνο­ντας ένα κα­λύ­τε­ρο μέλ­λον, αλλά οι προσ­δο­κί­ες τους συ­ντρί­φτη­καν από την αθλιό­τη­τα της ζωής στις πα­ρα­γκου­πό­λεις των με­γά­λων αστι­κών κέ­ντρων. Από τον πλού­το που αυ­ξα­νό­ταν με πολύ γρή­γο­ρους ρυθ­μούς, ένα πολύ μικρό μέρος κα­τέ­λη­γε προς όφε­λος του λαού.

Επί­σης η εκ­βιο­μη­χά­νι­ση έφερε μαζί της και την ανά­δυ­ση μιας νέας ερ­γα­τι­κής τάξης με κέ­ντρο τη βιο­μη­χα­νία πε­τρε­λαί­ου και τις με­γά­λες  κρα­τι­κές επι­χει­ρή­σεις που συ­γκε­ντρω­νό­ταν στις με­γά­λες πό­λεις (Τε­χε­ρά­νη, Ισφα­χάν, Τα­μπρίζ κ.ά.). Και ενώ συ­γκε­ντρώ­νο­νταν με­γά­λες μάζες ερ­γα­τών σε μα­ζι­κούς χώ­ρους δου­λειάς, ανά­με­σα στους ερ­γά­τες και τη διεύ­θυν­ση δεν με­σο­λα­βού­σε κά­ποια συν­δι­κα­λι­στι­κή δομή έστω και γρα­φειο­κρα­τι­κή, αλλά το «συν­δι­κα­λι­στι­κό» της SAVAK, με το ξε­χω­ρι­στό γρα­φείο ανα­κρί­σε­ων…

Η νέα ιρα­νι­κή ερ­γα­τι­κή τάξη και οι από­κλη­ροι των πό­λε­ων δεν ήταν οι μόνες ομά­δες που πνι­γό­ταν μέσα στο πλαί­σιο της «Λευ­κής Επα­νά­στα­σης». Οι εθνι­κές μειο­νό­τη­τες που απο­τε­λού­σαν του­λά­χι­στον το 1/3 του πλη­θυ­σμού της χώρας βί­ω­ναν σε κα­θη­με­ρι­νή βάση την κα­τα­πί­ε­ση του περ­σι­κού εθνι­κι­σμού. Οι φοι­τη­τές και η δια­νό­η­ση γε­νι­κό­τε­ρα ήταν μια άλλη με­γά­λη δε­ξα­με­νή δυ­σα­ρέ­σκειας ενά­ντια στο κα­θε­στώς. Τέλος, ήταν και οι έμπο­ροι, οι άν­θρω­ποι του πα­ζα­ριού, που συ­γκρο­τού­νταν γύρω από τα τζα­μιά και αντι­στε­κό­ταν με κάθε τρόπο στην πίεση εκ­συγ­χρο­νι­σμού της με­γά­λης αστι­κής τάξης.

Η πο­λι­τι­κή έκ­φρα­ση αυτών των κοι­νω­νι­κών ομά­δων βρήκε το πρό­σω­πο της στους φι­λε­λεύ­θε­ρους εθνι­κι­στές, την Αρι­στε­ρά και το σι­ϊ­τι­κό Iσλάμ.

Ο κό­σμος του πα­ζα­ριού εκ­προ­σω­πού­ταν από τον κλήρο. Η γραμ­μή που κυ­ριαρ­χού­σε ήταν του Χο­μεϊ­νί, που κα­τόρ­θω­νε να δένει στο άρμα των πλου­σί­ων και των φα­να­τι­κών των ηθι­κών νόμων, το Ισλάμ των φτω­χών. Κρα­τού­σε μια σκλη­ρή αντι-Σα­χι­κή στάση και στις μα­ζι­κές εκ­δη­λώ­σεις των ισλα­μι­στών στους δρό­μους, υπήρ­χαν πάντα η άγρια σύ­γκρου­ση με την SAVAK και ο εμπρη­σμός κι­νη­μα­το­γρά­φων που έπαι­ζαν πορνό, μα­γα­ζιών που που­λού­σαν αλκοόλ και τρα­πε­ζών.

Το Εθνι­κό Μέ­τω­πο είχε με­γά­λη επιρ­ροή στη δια­νό­η­ση (για­τροί, μη­χα­νι­κοί κλπ) και στο με­γά­λο ιδιω­τι­κό κε­φά­λαιο. Του έλει­πε όμως εντε­λώς η με­γά­λη λαϊκή βάση.

Το Του­ντέχ ήταν το ιστο­ρι­κό ερ­γα­τι­κό κόμμα της Αρι­στε­ράς. Ακο­λου­θού­σε πιστά τη γραμ­μή της ΕΣΣΔ σε όλα τα ζη­τή­μα­τα και είχε δια­μορ­φω­θεί ως κόμμα που έψα­χνε να βρει τις συμ­μα­χί­ες του σε κομ­μά­τια της αστι­κής τάξης.

Η άνευ­ρη και ανα­πο­τε­λε­σμα­τι­κή αντι­πο­λί­τευ­ση του Εθνι­κού Με­τώ­που και του Του­ντέχ οδή­γη­σαν σε αρι­στε­ρές δια­σπά­σεις στις Νε­ο­λαί­ες και των δύο κομ­μά­των. Έτσι προ­έ­κυ­ψαν οι Μου­τζα­χε­ντίν και οι Φε­ντα­γίν, που υιο­θέ­τη­σαν την αντάρ­τι­κη τα­κτι­κή σαν κύρια μορφή δρά­σης ενά­ντια στο κα­θε­στώς.

 

Η επα­νά­στα­ση που γκρέ­μι­σε τον Σάχη

Μέχρι το φθι­νό­πω­ρο του 1978, στο κί­νη­μα ενά­ντια στον Σάχη κυ­ριαρ­χού­σε το ισλα­μι­κό ρεύμα. Τα συν­θή­μα­τα, οι στό­χοι των επι­θέ­σε­ων, οι μορ­φές πάλης, ακόμη και οι χώροι ήταν δικές του επι­λο­γές. Όπως δικοί του ήταν και οι νε­κροί.

Από τον Οκτώ­βρη και μετά, το ερ­γα­τι­κό κί­νη­μα έκανε την εμ­φά­νι­σή του στους δρό­μους, με τα πο­λι­τι­κά αι­τή­μα­τα να δια­δέ­χο­νται τα οι­κο­νο­μι­κά και τις απερ­για­κές επι­τρο­πές να ορ­γα­νώ­νουν τις δια­δη­λώ­σεις και τις συ­γκρού­σεις. Αυτό που το έκανε να ξε­χω­ρί­ζει όμως ήταν η τα­κτι­κή των κυ­λιό­με­νων απερ­γιών που θα κα­τα­λή­ξουν στη γε­νι­κή πο­λι­τι­κή απερ­γία. Αυτό ήταν το νέο δε­δο­μέ­νο στην αντι­πα­ρά­θε­ση με το κα­θε­στώς που δεν θα άντεχε την ερ­γα­τι­κή πίεση και θα άρ­χι­ζε η απο­σύν­θε­ση του.

Αντι­γρά­φου­με από την Maryam Poya στο «Long live revolution!….»:

 «…Μέσα σε λίγες μέρες, κάθε τόσο, ένα και­νού­ριο τμήμα του ερ­γα­τι­κού δυ­να­μι­κού κα­τέ­βαι­νε σε απερ­γία ή ενω­νό­ταν με τις δια­δη­λώ­σεις και τις δια­μαρ­τυ­ρί­ες στους δρό­μους. Κάθε νύχτα και για μία ώρα, οι ερ­γα­ζό­με­νοι στις τη­λε­πι­κοι­νω­νί­ες διέ­κο­πταν την προ­πα­γάν­δα του κα­θε­στώ­τος στο ρα­διό­φω­νο και την τη­λε­ό­ρα­ση. Οι ερ­γα­ζό­με­νοι στους σι­δη­ρο­δρό­μους αρ­νού­νταν στους αξιω­μα­τι­κούς της αστυ­νο­μί­ας και του στρα­τού να τα­ξι­δέ­ψουν με τρένο. Οι ερ­γά­τες στην ατο­μι­κή ενέρ­γεια απερ­γού­σαν δη­λώ­νο­ντας ότι η βιο­μη­χα­νία τους είχε επι­βλη­θεί στο Ιράν από τις με­γά­λες δυ­νά­μεις για τις ανά­γκες ενός πυ­ρη­νι­κού πο­λέ­μου και όχι για ει­ρη­νι­κή χρήση. Το συ­γκρό­τη­μα χά­λυ­βα που είχε χτι­στεί από τους Ρώ­σους έκλει­σε τε­λεί­ως. Σχε­δόν όλες οι βιο­μη­χα­νι­κές εγκα­τα­στά­σεις είχαν κλεί­σει, εκτός από το γκάζι, τα τη­λέ­φω­να και τον ηλε­κτρι­σμό, όπου οι ερ­γά­τες συ­νέ­χι­σαν να δου­λεύ­ουν για να εξυ­πη­ρε­τή­σουν το κοινό, αλλά διευ­κρί­νι­ζαν ότι υπο­στή­ρι­ζαν τις απερ­γί­ες και τις δια­δη­λώ­σεις της ανα­τρο­πής του κα­θε­στώ­τος. Οι λι­με­νερ­γά­τες και οι ναυ­τι­κοί ξε­φόρ­τω­ναν μόνο τρό­φι­μα, φάρ­μα­κα και χαρτί, το οποίο ήταν απα­ραί­τη­το για την πο­λι­τι­κή δρα­στη­ριό­τη­τα. Ολό­κλη­ρη η ερ­γα­τι­κή τάξη συμ­με­τεί­χε τώρα στο κί­νη­μα της εξέ­γερ­σης ενω­μέ­νη κάτω από το αί­τη­μα για την εκ­θρό­νι­ση του Σάχη και ολό­κλη­ρου του κα­θε­στώ­τος του και οι ερ­γά­τες άρ­χι­σαν να δια­τυ­πώ­νουν τις δικές τους ανη­συ­χί­ες για το μέλ­λον: οι ερ­γά­τες πε­τρε­λαί­ου έστει­λαν ανοι­χτό γράμ­μα στον Χο­μεϊ­νί, εκ­φρά­ζο­ντας την συ­μπα­ρά­στα­σή τους και ζη­τώ­ντας όμως συμ­με­το­χή των ερ­γα­τών στην μελ­λο­ντι­κή κυ­βέρ­νη­ση. Οι ερ­γά­τες στη βιο­μη­χα­νία ηλε­κτρι­σμού και στην ηλε­κτρο­νι­κή βιο­μη­χα­νία απαι­τού­σαν νέους ερ­γα­τι­κούς νό­μους που αφο­ρού­σαν στον ερ­γα­τι­κό έλεγ­χο στη βιο­μη­χα­νία. Οι επι­τρο­πές των ερ­γα­τών πε­τρε­λαί­ου έστει­λαν μη­νύ­μα­τα συ­μπα­ρά­στα­σης στους τε­χνι­κούς και τους πι­λό­τους της στρα­τιω­τι­κής αε­ρο­πο­ρί­ας, οι οποί­οι τώρα πο­λε­μού­σαν ενα­ντί­ον του στρα­τού του Σάχη.

Πολ­λοί από τους κυ­ριό­τε­ρους ερ­γο­στα­σιάρ­χες και διευ­θυ­ντές πα­νι­κο­βλή­θη­καν και εγκα­τέ­λει­ψαν τη χώρα. Αυτή η ξαφ­νι­κή απο­χώ­ρη­ση των αφε­ντι­κών δη­μιούρ­γη­σε με­τα­ξύ των ερ­γα­τών μία ισχυ­ρή αί­σθη­ση υπευ­θυ­νό­τη­τας και μία αί­σθη­ση απο­φα­σι­στι­κό­τη­τας να πά­ρουν τα ερ­γο­στά­σιά τους. Εκλεγ­μέ­νες απερ­για­κές επι­τρο­πές πήραν στα χέρια τους διευ­θυ­ντι­κά κα­θή­κο­ντα, απο­φα­σί­ζο­ντας για τα όρια της πα­ρα­γω­γής, τις ώρες ερ­γα­σί­ας, τις ώρες απερ­γί­ας, αλλά και ακόμα πα­ρα­πέ­ρα.

Η ορ­γα­νω­μέ­νη πα­ρέμ­βα­ση της ερ­γα­τι­κής τάξης –η οποία ενο­ποί­η­σε όλους τους άλ­λους κα­τα­πιε­σμέ­νους και εκ­με­ταλ­λευό­με­νους ερ­γα­ζό­με­νους της ιρα­νι­κής κοι­νω­νί­ας– άλ­λα­ξε τις πο­λι­τι­κές ισορ­ρο­πί­ες. Έτσι αυτό το τε­ρά­στιο λαϊκό κί­νη­μα ανέ­τρε­ψε ένα από τα πιο κα­τα­πιε­στι­κά κα­θε­στώ­τα των τε­λευ­ταί­ων χρό­νων».

Ο Σάχης έφυγε από το Ιράν στις 15 Γε­νά­ρη του 1979… Ο Χο­μεϊ­νί έφτα­σε στο Ιράν στις 1 Φλε­βά­ρη… Στις 4 Φλε­βά­ρη διο­ρί­ζει προ­σω­ρι­νή κυ­βέρ­νη­ση… Όμως στις 11 Φλε­βά­ρη η ρι­ζο­σπα­στι­κή Αρι­στε­ρά απο­κρού­ει στρα­τιω­τι­κό πρα­ξι­κό­πη­μα από το επί­λε­κτο ένο­πλο σώμα των «Αθα­νά­των» με μα­ζι­κό εξο­πλι­σμό του λαού! Ήταν η κο­ρυ­φαία στιγ­μή του επα­να­στα­τι­κού κι­νή­μα­τος.

 

Ένα ξε­κά­θα­ρο δί­λημ­μα

Μετά το απο­τυ­χη­μέ­νο πρα­ξι­κό­πη­μα, η κί­νη­ση των μαζών συ­νέ­χεια επε­κτει­νό­ταν. Πα­ντού, σε όλους τους χώ­ρους και σε όλες τις πε­ριο­χές, σχη­μα­τί­ζο­νται επι­τρο­πές από τα κάτω. Οι λέ­ξεις komiteh (επι­τρο­πή) και shoras (συμ­βού­λια) είναι στην κα­θη­με­ρι­νή γλώσ­σα των αν­θρώ­πων. Η επα­να­στα­τι­κή κα­τά­στα­ση είχε φτά­σει σε ορια­κό ση­μείο.

Όμως την ίδια ώρα η προ­σω­ρι­νή κυ­βέρ­νη­ση, που είχε διο­ρί­σει ο Χο­μεϊ­νί, ερ­γα­ζό­ταν πυ­ρε­τω­δώς για να ξα­να­στα­θε­ρο­ποι­ή­σει την κρα­τι­κή μη­χα­νή. Η με­γά­λη πλειο­ψη­φία των αξιω­μα­τι­κών και όλη σχε­δόν η κρα­τι­κή γρα­φειο­κρα­τία είχαν πα­ρα­μεί­νει στη θέση τους. Η SAVAK είχε εκ­κα­θα­ρι­στεί στο ηγε­τι­κό επί­πε­δο, αλλά οι υπό­γειοι μη­χα­νι­σμοί της έμει­ναν άθι­κτοι. Από την άποψη των τα­ξι­κών δυ­νά­με­ων, η προ­σω­ρι­νή κυ­βέρ­νη­ση ήταν η συ­νι­στα­μέ­νη των δια­φό­ρων τά­σε­ων της άρ­χου­σας τάξης. Το με­γά­λο ιδιω­τι­κό κε­φά­λαιο, οι έμπο­ροι του πα­ζα­ριού και κυ­ρί­ως ο κρα­τι­κός – κα­πι­τα­λι­στι­κός το­μέ­ας της οι­κο­νο­μί­ας. Η μόνη δια­φο­ρά ήταν ότι την κο­ρώ­να του Σάχη την είχε αντι­κα­τα­στή­σει το σα­ρί­κι του Αγια­τολ­λάχ. Οι ξένοι ει­δι­κοί, οι αυ­λι­κοί  κλπ, που είχαν δια­φύ­γει στη Δύση, πολύ γρή­γο­ρα αντι­κα­τα­στά­θη­καν από την ιρα­νι­κή δια­νό­η­ση (τε­χνι­κή, πο­λι­τι­κή και θε­ο­λο­γι­κή), με τον κλήρο να έχει τον πρώτο λόγο. Στο επί­πε­δο των πο­λι­τι­κών δυ­νά­με­ων, η προ­σω­ρι­νή κυ­βέρ­νη­ση ήταν η συμ­μα­χία του φι­λε­λεύ­θε­ρου εθνι­κι­σμού και του ισλα­μι­σμού, αλλά το κύρος του Χο­μεϊ­νί δεν έβαζε σε αμ­φι­σβή­τη­ση ποια τάση ηγού­νταν.

Ο εξο­πλι­σμός των μαζών με εκα­το­ντά­δες χι­λιά­δες όπλα και η δυ­να­μι­κή του κι­νή­μα­τος από τα κάτω έβαζε ξε­κά­θα­ρα το δί­λημ­μα: Θα συ­νε­χί­σει η αντι­σα­χι­κή επα­νά­στα­ση το δρόμο της και θα πε­ρά­σει στο κα­τώ­φλι της σο­σια­λι­στι­κής επα­νά­στα­σης ή θα στα­μα­τή­σει στη μέση; Με τους όρους των επι­τρο­πών και των συμ­βου­λί­ων, αυτό σή­μαι­νε συ­γκέ­ντρω­ση όλων των λαϊ­κών ορ­γά­νων σε ένα κε­ντρι­κό που θα υλο­ποιού­σε τα αι­τή­μα­τα των μαζών και θα λει­τουρ­γού­σε σαν εναλ­λα­κτι­κή εξου­σία στη προ­σω­ρι­νή κυ­βέρ­νη­ση. Αυτό το δί­λημ­μα, που ήταν το πραγ­μα­τι­κό, θα λυ­νό­ταν όμως μέσα από την πάλη των ζω­ντα­νών δυ­νά­με­ων της Αρι­στε­ράς και της προ­σω­ρι­νής κυ­βέρ­νη­σης….

Η πρώτη μάχη ήταν αυτή για την υπο­χρέ­ω­ση των γυ­ναι­κών να φο­ρούν βέλο. Στις 8 του Μάρτη, δε­κά­δες χι­λιά­δες γυ­ναί­κες κα­τέ­βη­καν στους δρό­μους κα­ταγ­γέ­λο­ντας την ισλα­μι­κή αντί­δρα­ση αλλά δέ­χτη­καν επί­θε­ση από συμ­μο­ρί­ες φα­να­τι­κών. Στα μέσα του Μάρτη συ­γκρο­τή­θη­κε η πραι­το­ρια­νή ορ­γά­νω­ση των «Φρου­ρών της Επα­νά­στα­σης» με σκοπό τη συ­ντρι­βή του άθεου κομ­μου­νι­σμού… Τον Απρί­λη και το Μάη ξε­κί­νη­σε το πρώτο κύμα κα­τα­στο­λής των εθνι­κών μειο­νο­τή­των. Τον Ιού­λιο κα­τέ­λα­βαν και έκλει­σαν τα γρα­φεία της φι­λε­λεύ­θε­ρης εφη­με­ρί­δας «Αγια­τε­γκάν». Την ίδια πε­ρί­ο­δο ορ­γα­νώ­θη­καν συ­στη­μα­τι­κές επι­θέ­σεις στα γρα­φεία των αρι­στε­ρών ορ­γα­νώ­σε­ων. Ήταν μια αλυ­σί­δα μαχών και ηττών που έφερε την Αρι­στε­ρά σε συ­νε­χή υπο­χώ­ρη­ση.

Μόνο η Πρω­το­μα­γιά απο­τέ­λε­σε αντί­βα­ρο στην επί­θε­ση της αντί­δρα­σης. Όπως και η επί­μο­νη αντί­στα­ση των shoras στο σχέ­διο της διά­λυ­σής τους. Αλλά η προ­ο­πτι­κή της εξου­σί­ας των ερ­γα­τι­κών συμ­βου­λί­ων είχε χαθεί πια από τον ορί­ζο­ντα. Το επα­να­στα­τι­κό ρεύμα είχε υπο­χω­ρή­σει.

Στις 4 του Νο­έμ­βρη μια ομάδα ισλα­μι­στών φοι­τη­τών έκανε κα­τά­λη­ψη στην αμε­ρι­κά­νι­κη πρε­σβεία και αιχ­μα­λώ­τι­σε το προ­σω­πι­κό της σαν όμη­ρους. Η κα­τά­λη­ψη τρά­βη­ξε τη προ­σο­χή των μαζών από τον αντι­δρα­στι­κό χα­ρα­κτή­ρα της κυ­βέρ­νη­σης και την ανα­βά­πτι­σε σε αντι­ι­μπε­ρια­λι­στι­κή δύ­να­μη. Αυτό το απο­τέ­λε­σμα στη­ρί­χτη­κε όμως από την τε­ρά­στια αδυ­να­μία της Αρι­στε­ράς να κα­τα­νο­ή­σει τη δια­φο­ρά του αντι­ι­μπε­ρια­λι­σμού που έχει αντι­κα­πι­τα­λι­στι­κό και διε­θνι­στι­κό χα­ρα­κτή­ρα από τον εθνι­κι­στι­κό αντι­ι­μπε­ρια­λι­σμό. Έτσι η Αρι­στε­ρά αυ­το­κα­τέ­λυ­σε την αυ­το­νο­μία της και απο­σύρ­θη­κε από τα αντι­κυ­βερ­νη­τι­κά μέ­τω­πα πάλης (δη­μο­κρα­τι­κά δι­καιώ­μα­τα μειο­νο­τή­των και γυ­ναι­κών, αι­τή­μα­τα ενά­ντια στη φτώ­χεια και  για έλεγ­χο της πα­ρα­γω­γής). Οι ισλα­μι­στές αρ­πά­ξαν την ευ­και­ρία και εμ­φα­νί­στη­καν σαν ενω­τι­κή ηγε­μο­νι­κή δύ­να­μη σέρ­νο­ντας από πίσω τους την συγ­χυ­σμέ­νη Αρι­στε­ρά. Επι­βε­βαί­ω­σαν άμεσα την ηγε­μο­νία τους με το δη­μο­ψή­φι­σμα για τα άρθρα του συ­ντάγ­μα­τος που κέρ­δι­σε 98% των ψήφων.  Ήταν ένα δη­μο­ψή­φι­σμα που στή­ρι­ξε ανοι­κτά η Αρι­στε­ρά…

 

Αντε­πα­νά­στα­ση

Ποιο ήταν το φι­νά­λε; Το 1980, λίγο πριν την ει­σβο­λή του Ιράκ, η κυ­βέρ­νη­ση διέ­λυ­σε τα σκόρ­πια ερ­γα­τι­κά συμ­βού­λια και ξε­κί­νη­σε την εκ­κα­θά­ρι­ση των πα­νε­πι­στη­μί­ων με τον «πο­λι­τι­στι­κό πό­λε­μο». Το 1981, το επό­με­νο κα­λο­καί­ρι, οι ισλα­μι­στές κυ­ριάρ­χη­σαν πλή­ρως στο εσω­τε­ρι­κό του μπλοκ εξου­σί­ας δια­λύ­ο­ντας τη φι­λε­λεύ­θε­ρη τάση. Πα­ράλ­λη­λα τσά­κι­σαν και τις ορ­γα­νώ­σεις της Αρι­στε­ράς με μα­ζι­κές συλ­λή­ψεις και εκτε­λέ­σεις. Οι εθνι­κές μειο­νό­τη­τες έχα­σαν κάθε στοι­χειώ­δες δι­καί­ω­μα. Οι γυ­ναί­κες υπο­τά­χθη­καν στο νόμο της σαρία. Το δι­καί­ω­μα της απερ­γί­ας κα­ταρ­γή­θη­κε, όπως και το 8ωρο. Έτσι πάνω στη συ­ντρι­βή των κα­τα­κτή­σε­ων του κι­νή­μα­τος θε­με­λιώ­θη­κε η Ισλα­μι­κή Δη­μο­κρα­τία. Η αντε­πα­νά­στα­ση είχε επι­κρα­τή­σει. Ο ισλα­μι­σμός προ­σαρ­μό­στη­κε  στις ανά­γκες του ιρα­νι­κού κα­πι­τα­λι­σμού και έγινε το επί­ση­μο πο­λι­τι­κό και θρη­σκευ­τι­κό δόγμα του.

Για την κα­τα­στρο­φι­κή ήττα της ιρα­νι­κής επα­νά­στα­σης δεν μπο­ρού­με να ψέ­ξου­με την ιρα­νι­κή ερ­γα­τι­κή τάξη, ούτε για το μέ­γε­θος της ούτε και για  την πο­λι­τι­κή της συ­νεί­δη­ση. Οι αι­τί­ες βρί­σκο­νται στην πο­λι­τι­κή των ορ­γα­νώ­σε­ων και κομ­μά­των της ιρα­νι­κής Αρι­στε­ράς. Πολλά ήταν τα λάθη τα­κτι­κής που έγι­ναν, ιδιαί­τε­ρα την πιο κρί­σι­μη στιγ­μή της επα­να­στα­τι­κής κα­τά­στα­σης, μετά την πτώση και τη φυγή του Σάχη. Σχε­δόν όλα, ή τα πε­ρισ­σό­τε­ρα από αυτά, οφεί­λο­νταν σε μια στρα­τη­γι­κή επι­λο­γή, που ήταν κοινή σε όλες τις με­γά­λες ορ­γα­νώ­σεις του­λά­χι­στον: τη γραμ­μή της επα­νά­στα­σης των στα­δί­ων. Αυτό σή­μαι­νε ότι η επα­νά­στα­ση στο Ιράν θα είχε πρώτα ένα στά­διο δη­μο­κρα­τι­κό που προ­ϋ­πέ­θε­τε τη συμ­μα­χία του ερ­γα­τι­κού κι­νή­μα­τος με ένα κομ­μά­τι μιας προ­ο­δευ­τι­κής αστι­κής δη­μο­κρα­τι­κής τάξης (που δεν υπήρ­χε έτσι και αλ­λιώς) και αφού ολο­κλη­ρω­νό­ταν… θα ακο­λου­θού­σε το σο­σια­λι­στι­κό στά­διο της επα­νά­στα­σης. Κρί­σι­μος όρος για αυτό ήταν ο αυ­το­έ­λεγ­χος του ερ­γα­τι­κού κι­νή­μα­τος για να μη δια­τα­ρα­χθεί η σχέση με τη συμ­μα­χι­κή δύ­να­μη. Ποια ήταν στη συ­γκε­κρι­μέ­νη πε­ρί­πτω­ση του Ιράν η «προ­ο­δευ­τι­κή αστι­κή δύ­να­μη»; Ήταν η κυ­βέρ­νη­ση Χο­μεϊ­νί… Έτσι τα αυ­το­νό­η­τα δι­καιώ­μα­τα ελευ­θε­ρί­ας και ισό­τη­τας των γυ­ναι­κών, το δι­καί­ω­μα αυ­το­διά­θε­σης των εθνο­τή­των, η ελευ­θε­ρία του Τύπου κλπ έπρε­πε να θυ­σια­στούν για αυτήν τη συμ­μα­χία. Το απο­τέ­λε­σμα ήταν να απο­μο­νω­θούν και να νι­κη­θούν αυτά τα κι­νή­μα­τα και κατ’ επέ­κτα­ση να κα­ταρ­ρεύ­σει πο­λι­τι­κά η Αρι­στε­ρά. Και στη συ­νέ­χεια να απο­δε­κα­τι­στεί με μα­ζι­κές δο­λο­φο­νί­ες στους δρό­μους και τις φυ­λα­κές.

Η επα­νά­στα­ση του Ιράν ήταν μία από τις με­γα­λύ­τε­ρες επα­να­στά­σεις του 20ού αιώνα. Θα στα­θού­με με από­λυ­το σε­βα­σμό στον ηρω­ι­κό αγώνα και τη θυσία των συ­ντρό­φων και των συ­ντρο­φισ­σών που πο­λέ­μη­σαν μέ­χρις εσχά­των.

Παναγιώτης Λίλλης 

 

*Ανα­δη­μο­σί­ευ­ση από την Ερ­γα­τι­κή Αρι­στε­ρά

Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook 
Ακολούθησε μας στο Twitter
Ακολούθησε μας στο Instagram

Προσοχή! Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου μόνο αν:
– Αναφέρεται ως πηγή το radikal.gr στο σημείο όπου γίνεται η αναφορά.
– Στο τέλος του άρθρου ως Πηγή
– Σε ένα από τα δύο σημεία να υπάρχει ενεργός σύνδεσμος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά Άρθρα

«Όλοι Εδώ»

Η έκθεση με τίτλο, «Όλοι εδώ. 50 Χρόνια Δημοκρατία», παρουσιάζεται στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (στο Θησείο, μέχρι 14 Απριλίου).

Μια χώρα σε καταστολή

Τι είναι αυτό που κάνει μια κοινωνία να δέχεται ότι 700 άνθρωποι βρίσκονται πνιγμένοι στον βυθό της Πύλου;